facebook znanylekarz
Sinusoidalnosc w jakaniu

Sinusoidalność w jąkaniu – na czym polega?

Sinusoidalność w jąkaniu – na czym polega?

Sinusoidalność w jąkaniu odnosi się do lepszych i gorszych momentów w funkcjonowaniu osób z niepłynnością mowy. Osoby, których dotyczy problem jąkania i niepłynności mowy często zauważają, że ich jąkanie lub jąkanie ich dzieci nagle przybiera na sile z niewiadomych powodów.  Główną reakcją towarzyszącą nasileniu niepłynności jest niepokój i rozczarowanie. Osoby dorosłe zazwyczaj zaczynają się doszukiwać przyczyn zaistniałego stanu rzeczy.

Okazuje się jednak, że zarówno te gorsze i lepsze momenty są normalnością w przypadku jąkania ponieważ jąkanie ma sinusoidalny przebieg. Osoby jąkające się często potrafią pięknie, płynnie recytować wiersze, śpiewać a nawet opowiadać niezwykłe historie. Zdarza się, że rozmawiając z osobą jąkającą się, możemy nie wyłapać jej przypadłości, ponieważ przerywniki i zacięcia będą niemal niezauważalne. Niestety zdarzają się również momenty, że zacięcia będą tak silne, że komunikacja z taką osobą będzie bardzo trudna. Zazwyczaj osoby z jąkaniem lub rodzice dzieci jąkających się większą wagę zwracają na fakt, że jest gorzej niż było, przy jednoczesnym nie zauważeniu faktu, że w innych momentach mówili zupełnie płynnie. Dlatego często fakt sinusoidalności jest odbierany jako przejaw pogorszenia w mówieniu.

rady jakanie sie

Nasilenie jąkania – jak reagować?

W przypadku nasilenia jąkania u dziecka należy zachować spokój. Jeżeli różnica jest zauważana lub wręcz drastyczna rodzic powinien zastanowić się, czy w ostatnim czasie, nie pojawił się jakiś czynnik, który mógł „pomóc” niepłynności mowy dziecka. Warto znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy w ostatnim czasie dziecko ma wystarczającą ilość odpoczynku?
  • Czy dziecko wysypia się?
  • Czy dziecko ostatnio chorowało lub jest po infekcji?
  • Czy dziecko miało ostatnio jakieś silne przeżycia?
  • Jak wyglądają jego relacje z rówieśnikami lub przyjaciółmi?

Czasami powód nasilonej niepłynności może być błahy – dziecko miały zły dzień, lub dłuższy czas chodzi zmęczone i niewyspane. Rodzic powinien cały czas obserwować swoje dziecko i starać się „wyłapać” sytuacje, które powodują jąkanie i zwyczaje ich unikać.

Pierwszą i najważniejszą rzeczą jaką powinien zrobić rodzic jest poświęcenie dziecku większej ilości czasu niż zwykle. Jeszcze większe zainteresowanie się jego sprawami, zapewnienie dziecku poczucia miłości i bezpieczeństwa.

Jeżeli nasilenie się jąkania będzie powodować dalszy niepokój należy skontaktować się z logopedą i wspólnie poszukać przyczyn i drogi pomocy dziecku.

W swojej pracy, często już na podstawie rozmowy i wywiadu, jako specjalista w zakresie terapii jąkania jestem w stanie zaproponować rozwiązania, które pomogą poradzić sobie rodzinie w trudnym czasie. Jeżeli chcesz skonsultować się w sprawie swojego dziecka – zapraszam do kontaktu. 

 

Zmniejszenie jąkania – na co zwrócić uwagę?

Jeżeli zauważamy, że dziecko nie jąka się w takich sytuacjach jak swobodna zabawa, śpiewanie, czy mówienie do siebie rodzice powinni starać się organizować jak najwięcej takich zajęć i takiego czasu aby dziecko czuło się swobodnie i bezpiecznie.

Zwracanie uwagi na sinusoidalność jąkania powinno odbywać się na zasadzie starania się, aby jak najbardziej sinusoidę spłaszczyć. Chodzi o to, aby dotrzeć do momentu, gdzie nasilenia jąkania już nie występują, a niepłynność mowy jest na tym samym poziomie.

Terapia jąkania dla osoby dorosłej – czy warto?

Wiele dorosłych osób, które na co dzień zmagają się z jąkaniem zastanawia się czy warto rozpoczynać (zapewne kolejną już ) terapię. Często osobom dorosłym wydaje się, że już nikt nie może im pomóc, a każda kolejna terapia jest bezcelowa. Dodatkowo w przypadku osób dorosłych nakładają się również inne czynniki, które utrudniają terapię: brak czasu, ograniczone środki finansowe, brak kogoś, kto „pchnie” nas do podjęcia takiej a nie innej decyzji lub odkładanie decyzji o podjęciu terapii na wieczne „jutro”. W rezultacie czas mija, a wiele osób z czasem po prostu rezygnuje z szukania pomocy dla siebie.

A co, jeżeli wiele osób przestaje szukać pomocy dla siebie zbyt szybko? A co, jeżeli od przełomu w terapii dzieli ich tylko jeden krok – znalezienie odpowiedniej osoby, która wykorzysta swoją wiedzę, aby przeprowadzić Cię przez proces skutecznej terapii.

Terapia jąkania dla osoby dorosłej – szczera opinia klientki

Jakie mogą być skutki podjęcia terapii dla osoby dorosłej? Pojęcie tej terapii teraz a nie odkładanie jej na później? Zobacz co o terapii napisała jedna z moich podopiecznych:

 

„Postaram się to zawrzeć w kilku zdaniach, jednak jest to bardzo ciężkie, ponieważ wiele czynników zadecydowało o podjęciu terapii. Zapisałam się do logopedy nikomu o tym nie mówiąc. Postanowiłam zawalczyć dla siebie, trzymać kciuki za siebie i pokochać SIEBIE taką osobą, jaką jestem.

Terapia dała mi nowy pogląd na moją osobę- OSOBĘ, KTÓRA POMIMO NIEDOSKONAŁOŚCI jest w stanie osiągnąć wiele w życiu, pomimo braku wsparcia bliskich i własnych ograniczeń. W trakcie terapii dowiedziałam się, że jestem o wiele silniejsza niż myślałam. Zawsze uważałam, że jako osoba jąkającą się jestem inna, gorsza, niewystarczająca, bo nie potrafiłam płynnie mówić – terapia pomogła mi zrozumieć jak ważna jest samoakceptacja oraz miłość do samej siebie i zrozumienie, że nie trzeba być idealnym, ale być po prostu szczęśliwym samym ze sobą.

Bardzo ważne jest uświadamianie społeczeństwa na temat jąkania, ponieważ nadal dużo osób śmieje się z tego, nie zdając sobie sprawy jak to wpływa na osobę jąkającą się.  Te wszystkie bloki, zacięcia to tylko szczyt góry lodowej, którą słuchacze widzą u osoby jąkającej się. Nie widzą natomiast lęków, wycofania, strachu, bezsilności, złości, która pojawia się w momencie zająknięcia.

Na końcu dodam, że jąkanie NIE DEFINIUJE osoby, nie ma nic związanego z intelektem, ani charakterem. Ono po prostu jest i trzeba to zaakceptować. Żadna osoba nie ma prawa oceniać takich osób i mówić im czy są w stanie coś osiągnąć, czy nie. Każdy ma prawo do marzeń i ich realizacji bez względu na wszystko.

Jako osoba uczestnicząca w terapii mogę powiedzieć, że jest to bardzo trudna droga, ponieważ zmusza to przełamywania swoich zakorzenionych lęków i schematów myślenia. Jednak pomimo wszystkiego odważnie mogę powiedzieć, że WARTO.”

 

Czy w końcu dzisiaj może być ten czas abyś i Ty zawalczył o siebie? Skontaktuj się ze mną, porozmawiajmy na temat tego, jak mogę Ci dzisiaj pomóc.

dziecko jakajace sie w przedszkolu i szkole

Dziecko jąkające się w szkole i przedszkolu

Dziecko jąkające się w szkole i przedszkolu

Dzieci jąkające się są wyjątkowe i dlatego bardzo szybko wyróżnią się na tle innych dzieci. Sprawne ucho nauczyciela lub wychowawcy szybko wyłapie, że dziecko mówi inaczej. Jeżeli wcześniej nauczyciel został poinformowany o tym, że jego uczeń lub wychowanek jąka się, będzie postępował zgodnie z instrukcjami świadomych rodziców lub terapeuty prowadzącego dziecko. Ale jeżeli nauczyciel wyłapie niepłynność sam, prędzej czy później będzie chciał podjąć jakąś interwencje u rodzica, proponując mu pomoc szkolnego logopedy lub innego specjalisty.

Jak w takiej sytuacji powinien zachować się rodzic?

Załóżmy, że Twoje dziecko zmaga się z niepłynnością mowy już jakiś czas. Ty jako rodzic wiesz już jak masz postępować, wiesz jak rozmawiać z Twoim dzieckiem, wiesz co mu pomaga, a co przeszkadza. Dzięki odbytej terapii wiesz jakie metody i środki zastosować kiedy następuje nasilenie niepłynności i wiesz, że to, że czasami Twojemu dziecku mówi się gorzej i jest całkowicie normalne.
Ale nie wie tego jego nauczyciel i szkolny logopeda, który szybko będzie chciał rozpocząć terapie dla Twojego dziecka.

Jak się zachować, kiedy wychowawca Twojego dziecka namawia Cię na terapie, bo w szkole zauważono, że jest gorzej z mową Twojego dziecka?

1. Wysłuchaj i przeanalizuj sytuację. Nauczyciele Twojego dziecka w większości chcą dla niego jak najlepiej, dlatego wysłuchaj co mają do powiedzenie i zaproponowania.

2. Sprawdź kwalifikacje i doświadczenie logopedy. Jeżeli w szkole, gorąco namawiają Cię na terapie u szkolnego logopedy sprawdź jego kompetencje. Nie bój się weryfikowania kompetencji osoby, która chce zająć się Twoim dzieckiem – szczególnie jeżeli chodzi o jąkanie.  Zapytaj i upewnij się, czy osoba, która chce pomóc, czuje się na siłach aby Wam faktycznie pomóc.

3. Wyjaśnij na czym polega sinusoidalność w niepłynności mowy. Postaraj się przekazać tyle wiedzy ile sam posiadasz. Podpowiedz nauczycielowi jak ma rozmawiać z Twoim dzieckiem, jak zdawać pytania. Powiedz, że jako rodzic chętnie skorzystasz ze swoim dzieckiem z ogólnych zajęć logopedycznych czy logarytmicznych.

4. Podejmij świadomą decyzję rozpoczęcia terapii w przedszkolu lub grzecznie odmów. Jeżeli okaże się, że Twoje dziecko jest pod opieką innego specjalisty, przedszkole może wycofać się z oferowanej pomocy. Wówczas jako rodzic możesz przekazać nauczycielom informacje jaką terapię odbyło Twoje dziecko. Warto zapoznać nauczyciela z jej założeniami. Zazwyczaj sytuacja będzie gorzej wyglądać jeżeli ktoś zauważy jąkanie się Twojego dziecka, i nie jest ono pod opieką innego specjalisty. Wówczas warto dowiedzieć się jaki plan na Twoje dziecko ma przedszkole, jaką pomoc może zaoferować. Czy logopeda przedszkolny posiada odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia dziecka z jąkaniem. – Jeżeli tak, masz to szczęście aby skorzystać z darmowej pomocy specjalisty i powinieneś z niej skorzystać. Jeżeli natomiast logopeda przedszkolny nie ma doświadczenia w zakresie terapii jąkania, wówczas musisz podjąć trudną decyzję czy skorzystać z przedszkolnego logopedy, który będzie uczył się na Twoim dziecku czy na własną rękę poszukasz odpowiedniego specjalisty.

Jeżeli masz wątpliwości co do specjalizacji i nie wiesz, kto tak naprawdę ma odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia terapii z dziećmi jąkającymi się skontaktuj się z nami. Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości.

wojna na ukrainie

Czy i jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?

Czy i jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?

Ostatni czas jest bardzo ciężki dla wielu osób. Cierpią nie tylko ofiary wojny i uchodźcy z Ukrainy. Ogólna sytuacja jest trudna również dla nas – Polaków, a w szczególności dla naszych dzieci. Wielu dorosłych zastanawia się jak całą sytuację przedstawić swoim dzieciom, oraz czy i jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?

Dzieci podświadomie wyczuwają napięcie i troski dorosłych. Napięta sytuacja w wielu domach udziela się również dzieciom. Ich strach potęgują zewsząd docierające informacje na temat wojny, bomb i uciekających ludzi.  Dorośli rozmawiają o wojnie właściwie cały czas, przy każdej okazji, ale co w takim razie zrobić z dziećmi? Powiedzieć im wszystko? Trzymać w tajemnicy? Jeżeli mówić im o wojnie to w jaki sposób?

Czy rozmawiać z dziećmi o wojnie?

Tak. Jednakże trzeba rozmowę taką dokładnie przemyśleć i poprowadzić w różnoraki sposób w zależności od tego, w jakim wieku mamy dziecko. Starsze dzieci same znajdą aż nadmiar informacji o wojnie, niestety często z brutalnymi zdjęciami z obszaru walk. Z młodzieżą i dziećmi w starszym wieku powinniśmy porozmawiać o ich uczuciach, o tym co na ten temat myślą. Powinno nas dorosłych zainteresować, czy nasze dzieci się boja o własne bezpieczeństwo oraz w jakim obecnie są stanie psychicznym. Jeżeli podejrzewamy, że nasze dziecko nie radzi sobie psychicznie z medialnymi doniesieniami o wojnie warto skonsultować się z psychologiem.

Kiedy nie mówić dziecku o wojnie?

Jeżeli mamy małe dziecko w wieku 5-7 lat i udało nam się utrzymać je z dala od negatywnych informacji. Jeżeli mamy tyle szczęścia, że nasze dziecko jeszcze nie wie, lub nie zdaje sobie sprawy, nie musimy obdarowywać go tą wiedzą. Warto wówczas poczekać do czasu, aż dziecko samo zacznie pytać. Być może wówczas pytania nie będą dotyczyć samej wojny, ale Ukrainy i Ukraińców. Warto wówczas podawać dziecku taką ilość informacji jaką jest ono w stanie przyjąć i zrozumieć. Co istotne, takie dzieci należy wręcz odseparować od mediów w których aż roi się od drastycznych informacji czy obrazów. Zrezygnujmy na jakiś czas z oglądania wiadomości, słuchania radia. Kiedy jedziemy z dziećmi w odwiedziny poprośmy o wyłączenie telewizora lub zmianę kanału. To zadbanie odpowiedzialny dostęp do informacji dobrze zrobi również nam – dorosłym.

Opowiadaj w języku zrozumiałym dla dziecka

Bardzo dobrym rozwiązaniem zakomunikowania obecnej sytuacji dziecku będzie przeczytanie mu bajki, która w sposób przystosowany do dziecka opowiada o obecnej sytuacji.

 

 

Zapraszam do zapoznania się z poniższym opowiadaniem.

jakanie rozwojowe

Jąkanie rozwojowe u małych dzieci między 2 a 4 rokiem życia

Jąkanie rozwojowe występuje u 5% dzieci i tylko u 1% osób dorosłych. Ktoś mógłby powiedzieć, że jąkanie przechodzi samo u 4%  dzieci. Często rodzice małych dzieci mogą usłyszeć od lekarza pierwszego kontaktu, że jego dziecko się jąka, ale to samo przejdzie. Może przejdzie, a jeśli nie …?!
Niestety w naszym społeczeństwie wiedza na temat jąkania jest nadal niewielka, także wśród lekarzy, którzy postępują rozmaicie. Fakt  niepłynności u małych dzieci można bagatelizować lub można rodziców skierować do neurologa, do szpitala na specjalistyczne badania. Słyszałam ostatnio o planach terapii genowej po wykryciu rzekomego genu jąkania, o intensywnej suplementacji rozmaitymi  pierwiastkami a także o podawaniu leków na przywrócenie pracy neuroprzekaźników, o stymulacji języka prądem.

Jąkanie rozwojowe – czy konsultacja z logopedą jest konieczna?

W przypadku występowania jąkania u małych dzieci rodzice będą zastanawiać się czy mają do czynienia z jąkaniem rozwojowym, które minie czy z jąkaniem, które wymaga pomocy specjalisty. Najprostszym rozwiązaniem jest skierowanie rodziców do terapeuty specjalizującego się w zaburzeniach płynności mowy. Taki logopeda po kilkustopniowej diagnozie potrafi powiedzieć czy u dziecka występuje zwykła niepłynność rozwojowa czy jąkanie. U małych dzieci w pewnym wieku następuje eksplozja mowy. Dzieje się to u niektórych już od około 1.5 roku a u innych około 4 roku życia. Dzieci chcą cały swój bagaż słów ukryty w małych główkach wypowiedzieć. Jest to pozornie bardzo skomplikowany proces: fonemy należy połączyć w sylaby, sylaby w słowa w odpowiedniej formie a słowa w zdania; czasem bardzo złożone. U dzieci jest wielka radość, gdy są rozumiane i gdy rozmawia się z nimi, wchodzi w dialog, włącza się w świat ich zabaw. Często natłok myśli, słów i długich zdań jest trudny do wypowiedzenia. Dzieje się tak, gdyż u niektórych dzieci sprawność aparatu mowy nie jest jeszcze w pełni rozwinięta. Także koordynacja wdech-wydech nie jest, harmonijna; dzieci czasem mówią na wdechu, ale jest to naturalne i rozwojowe.

Przyczyny jąkania rozwojowego – kiedy pojawia się niepłynność?

Niepłynność pojawia się, gdy dziecko bardzo szybko chce wypowiedzieć długą kwestię a całej sytuacji towarzyszy duży ładunek emocjonalny – np. gdy jest odbierane z przedszkole i chce opowiedzieć o ekscytującym zdarzeniu, wycieczce, urodzinach.
Prawdopodobnie nie daje sobie wystarczająco czasu na wypowiedź – czyli na koordynację: mózg, aparat oddechowy i aparat artykulacyjny.
Przykłady niepłynności rozwojowej (pamiętajmy, że dzieci są bardzo aktywne słowotwórczo i tworzą
swoje własne określenia):
„Ale, ale, ale to wcale nie był pte – pterodaktyl tylko to nadleciał przeogromny pterodaktylulus rex”
„Mamusiu Anielka dała mi dzisiaj taką śmieszną zgadywankę – ro- ro -rozśmiesznkę”.
Pamiętajmy, że niepłynność rozwojowa przechodzi wraz z wiekiem.
Terapeuta zaburzeń płynności mowy, jeżeli uzna, po diagnozie składającej się z kilku stopni, po ocenie ryzyka wystąpienia jąkania, zazwyczaj proponuje rodzicom, terapię pośrednią. Program Palin PCI jest najlepszy dla małych dzieci; jest terapią opartą na badaniach klinicznych i naukowych. Nie ma ŻADNYCH skutków ubocznych.

Jąkający się Król - Jak zostać Królem - Logopeda Kraków

Jąkający się Król – Jak zostać Królem

Jąkający się Król – czy to w ogóle ma szanse powodzenia?

Film o królu, który się jąkał jest pozycją z którą musi zobaczyć każda osoba która jest w jakiś sposób związana z jąkaniem. To propozycja filmowa zarówno dla młodzieży czy dorosłych jąkających się. Film wywoła wzruszenie i wyjaśni wiele kwestii również rodzicom dzieci, które się jąkają.
Film o jąkającym się Królu pokazuje nam prawdziwą historię króla Wielkiej Brytanii, Jerzego VI. Jerzy VI był drugim synem swojego ojca, dlatego nigdy nie spodziewał się i nie chciał być władcą. Nieoczekiwanie jednak los zmusza go nie tylko do objęcia niechcianego tronu, ale również do stawieniu czoła swoim własnym słabościom.
Znając przypadłość króla, który musi przemawiać do swojego narodu, niektórzy mogą zastanawiać się: Czy jąkający się Król poradzi sobie z przemawianiem do swojego narodu? Czy można pokonać jąkanie bez trudnych ćwiczeń czy leków? Jak radzono sobie z jąkaniem w dawnych czasach?

Jąkający się Król – jąkanie dorosłych w innym świetle

Historia, którą zobaczymy, pokaże nam, że nawet Król może mieć za sobą serie niepowodzeń, a bark pewności siebie może blokować nawet ważne osobistości. W filmie możemy zobaczyć obraz dorosłej osoby jąkającej się, która pomimo wielu lat „terapii” i pomocy najlepszych logopedów nie jest w stanie poradzić sobie ze swoją niepłynnością mowy. Życiorys Króla, który się jąka pokazuje etapy życia osoby z jąkaniem, która najpierw walczy, a później chce się poddać. Na szczęście, Król da sobie jeszcze jedną szansę. Czy kolejna próba okaże się skuteczna? Czy dorosły człowiek z historią wielu życiowych niepowodzeń jest w stanie przełamać swoje własne blokady i lęki? Czy osoba jąkająca się może być dobrym mówcą?

Jąkający się Król - Jak zostać Królem - Logopeda Kraków

Film o komunikacji, który odbiera mowę

Pomimo tego, że film nie zawiera efektów specjalnych, a fabuła nie jest zbyt zaskakująca, film doczekał się Oscara za najlepszy scenariusz. Scenariusz i świetna obsada aktorska pokaże nam nie tylko życie rodziny Królewskiej i jej problemy od kuchni. Historia ukazuje piękną przyjaźń, wartość zaufania drugiej osobie, jak i ciężką walkę ze swoimi własnymi słabościami.
Film stanowi odpowiedz na pytania, które zadaje sobie większość dorosłych, którzy się jąkają.

jakanie dorosłych

Jąkanie dorosłych a dążenie do doskonałości

Dążenie do doskonałości – prawda czy fałsz w terapii jąkania osób dorosłych

Wiele dorosłych osób z jąkaniem zanim otworzy usta w większym gronie, dobrze się zastanowi czy przez swoją niepłynność nie zostanie uznanych za niepoważnych. Często towarzyszy im założenie, że ich wypowiedź będzie jedną wielką porażką.
Również nieobce jest im przeświadczenie, że wszyscy inni mówią lepiej.  Wiele takich osób myśli, że płynność mowy stanowi o ich wartości a przez jąkanie inne osoby ich nie traktują na serio.
Być może doświadczyli także terapii, w której celem było osiągnięcie mowy bez zająknięć. Droga do niej prowadziła przez dziwaczne techniki oraz ćwiczenia płynnościowe. Mogli także usłyszeć, że trzeba pracować nad sobą, dążyć do doskonałości, wiele od siebie wymagać i tylko ciężką pracą pozbyć się jąkania.

Jąkanie dorosłych a dążenie do doskonałości

Perfekcjonizm – słowo trucizna, przymus wewnętrzny lub zewnętrzny, niszczący osoby nie tylko z jąkaniem. To pęd to zmian pod wpływam oczekiwań rodziców, nauczycieli, ale także osobiste przeświadczenie, przymus, ambicja, że trzeba stworzyć lepszą wersję samego siebie.
Jak długo można żyć w poczuciu, że nie spełnia się nadziei pokładanej w sobie przez rodziców, partnerów?

Czy da się żyć myśląc o sobie jako o kimś nie w pełni wartościowym?

Dążenie do doskonałości może wpływać negatywnie nie tylko na stan psychiczny osoby. Człowiek jako osoba składająca się z ciała i psyche, może doświadczyć różnorakich zakłóceń. Mogą być to stany depresyjne, gdy nic się nie chce i nie ma na nic siły, lecz również fizyczne zaburzenia chorobowe. Perfekcjonizm jest przeciwieństwem miłości samego siebie i akceptacji takim jakim się jest. Bez akceptacji nie ma terapii ani też gotowości na zmiany. Uznanie swoich wad i zalet jest punktem wyjścia – aby coś ze sobą zrobić; zmienić, ale z miłości do
siebie. Jąkanie jest często zaledwie wierzchołkiem góry lodowej, którego widać. Pod nim kryje się głębia i otchłań lęków, rozczarowań, odrzucenia, złych myśli o sobie a także przykrych doświadczeń.
Zanim zdecydujesz się pracować nad swoją mową zastanów się: czy się lubisz? – To bardzo ważne, być może to krok milowy, który pozwoli rozpocząć całkiem nową drogę.

Oblicza niepłynności mowy

Oblicza niepłynności mowy – Konferencja Online

Zapraszam do wysłuchania Konferencji Online – Oblicza niepłynności mowy.

Podczas kolejnej, już III edycji spotkania, poruszyłam temat „Terapia jąkania u dzieci w starszym wieku szkolnym”.

Cała Konferencja jest bazą wiedzy, która jest wynikiem wieloletnich doświadczeń specjalistów z zakresu terapii jąkania i niepłynności mowy.

Konferencja jest skierowana zarówno dla młodych, rozpoczynających swoją karierę logopedów jak i rodziców i osób jąkających się.

 

jakanie u nastolatkow

Jąkanie u nastolatków – jakich rad nie udzielać młodzieży z jąkaniem

Jąkanie u nastolatków jest dla nich szczególnie kłopotliwe ze względu na niestosowne uwagi kierowane w ich kierunku. Być może osoba, która wypowiada „dobre rady” wcale nie ma złych intencji, jednakże zazwyczaj uwagi i rady osób, które nie mają specjalistycznej i fachowej wiedzy są bardzo krzywdzące. A więc czego nie mówić, gdy zaobserwujemy jąkanie u nastolatków, młodzieży czy młodych osób dorosłych? Jakich rad nie dawać?  Jakie zwroty są wręcz niestosowne?

Poniżej krótka lista złych rad dla osób z jąkaniem:

” ODDYCHASZ JAK LORD VADER – ZRÓB COŚ Z TYM, ZRELAKSUJ SIĘ, ODDYCHAJ GŁĘBOKO”

Odpowiedź: Powodem jąkanie nie jest nieprawidłowy oddech; można zacząć „dyszeć”, gdy ktoś przerywa moją wypowiedź i głupio komentuje sposób w jaki mówię.

„CZY NIE LEPIEJ GDYBYŚ ŚPIEWAŁ – WTEDY NIE BĘDZIESZ SIĘ JĄKAŁ”

Odpowiedź: Wcale nie chcę śpiewać, chcę mówić, jak mówię.

„NIE MĘCZ SIĘ TAK, JA ZA CIEBIE POWIEM/ DOKOŃCZĘ ZDANIE”

Odpowiedź: Nikt nie chce, by ktoś zgadywał słowa, zdania, myśli; to MOJA sprawa co chcę powiedzieć, nawet gdy mogę się zająknąć..

„NO POWIEDZ TO WRESZCIE”

Odpowiedź: Dobrze rozmawia mi się z ludźmi, którzy nie wywierają na mnie presji i rozmowa toczy się bez napięć, gdy sam jesteś dobrym rozmówcą – to nie każdy potrafi.

„CZY PRZEZ JĄKANIE NIE MOŻESZ ROBIĆ PEWNYCH RZECZY?”

Odpowiedź: Mogę robić to, co chcę – mogę być sportowcem, aktorem, prezydentem; jąkam się i co z tego, to tylko moja sprawa.

„NIE MOŻESZ NAWET POWIEDZIEĆ SWOJEGO IMIENIA, ZRÓB COŚ Z TYM”

Odpowiedź: Zwracanie uwagi na sposób mojego mówienia sprawia, że źle się czuję i nie mam ochoty na rozmowę; jąkanie to sinusoida czasem odchodzi, ale i wraca.